رسانه نگاران و هوش کلامی

واژگان شغلی تان را گسترش دهید

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت چهاردهم

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ

از دیگر نکات جالبی که در حوزه افزایش هوش کلامی خودتان می‌توانید مورد توجه قرار دهید، دقت به واژگان شغلی و حرفه‌ای‌تان است. سعی کنید این واژگان را کشف کرده و به شدت گسترش دهید.
مثلا ما روزنامه‌نگار هستیم. البته بخش اعظمی از واژگان کار ما را همه درک می‌کنند. شاید بخشی از مشکلات رایج کارمان هم همین باشد که هر کسی می‌تواند در آن دخالت کند و همه آن را فهم کنند و درباره‌اش صحبت کنند. اما دیده‌اید کسی در حوزه حقوق یا فقه یا اقتصاد و … به این راحتی دخالت کند؟ چون این رشته‌ها واژگان منحصر به خودشان را دارند که اگر آن‌ها را درک نکنید، نمی‌توانید فهم‌شان کنید. چرا ما روزنامه‌نگاران از این دست واژه‌ها نداشته باشیم؟
یا اصلا هر حرفه‌ دیگری. یعنی در حوزه کاری‌تان جستجو کنید و ببینید واژگان منحصر به فرد و مشخص این حوزه چه چیزهایی هستند؛ آن‌ها را به خوبی درک و تلفظ کنید و به راحتی تعریف‌های‌شان را بیاموزید و سپس آن‌ها را گسترش دهید.
این، هم راه خوبی برای رشد هوش کلامی است؛ هم برای این‌که دیگران متوجه سطح حرفه‌ای بودن شما بشوند و دخالت بیخودی در کارتان نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا