رسانه نگاران و هوش کلامی

یادداشت‌برداری های خلاقانه

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت سیزدهم

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ

بهتر است چیزی درباره یادداشت‌برداری بدانید که البته به حوزه خلاقیت ارتباط پیدا می‌‌کند. شما اگر بخواهید یادداشت بردارید، چطوری یادداشت‌برداری می‌کنید؟ درست است؛ غالبا به صورت سنتی و ریاضی‌وار و لیست‌واره. یعنی پشت سر هم و ردیفی و … .

تا حالا به این فکر کرده‌اید که مدل‌های دیگری از یادداشت‌برداری هم وجود دارد؟ بله، مدل‌های دیگری هم وجود دارد. سعی کنید به این منظور، به صورت نقشه ذهنی و درخت‌واره و … یادداشت‌برداری کنید. نقشه ذهنی و درخت‌واره و … را اگر جستجو کنید، می‌توانید ببینید چه شکلی هستند. همین‌که در مرکز آن، یک عنوان کلی هست و دیگر عناوین، به صورت خط‌های ارتباطی از آن جدا شده و هر کدام نیز، دوباره به چند بخش دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند.
در صورتی که به این سبک یادداشت‌نویسی و یادداشت‌برداری عادت کنید، قدرت واژگان شما رشد بالایی را تجربه خواهند کرد. مثلا شما می‌خواهید درباره فلان درخت یادداشت‌برداری کنید. اول عنوان درخت را در مرکز قرار می‌دهید. بعد ده تا نکته‌ای که از این درخت می‌توانید برداشت کنید را با خط جدا کرده و ده دایره یا هر شکل دیگر اطراف آن می‌کشید. از هر کدام‌شان می‌توانید سه عنوان هم جدا کنید؛ که می‌شود در مجموع ۳۰ عنوان. این‌طوری خلاقیت شما در کشف لغت‌های مرتبط به شدت رشد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا