رسانه نگاران و هوش کلامی

به وندها احترام بگذارید

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت هشتم

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ
قبل از خواندن یادداشت،لطفا این مقدمه را مطالعه بفرمایید: چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟

25

حتما با وندها در زبان فارسی آشنا هستید. نیستید؟
وندها شامل پسوند و پیشوند و میانوند هستند که حتما در درس‌های ادبیات فارسی مدرسه چیزهایی از آن‌ها شنیده‌اید. این وندها، تحت عنوان تکواژها و مواردی است که به ابتدا و انتهای و میانه واژگان افزوده می‌شود تا معناهای متفاوت‌تری به آن‌ها بدهد.

اگر شما وقت بگذارید و درباره این وندها بیشتر بخوانید و مطالعه کنید، به راحتی می‌توانید انبوهی از واژگان را با این استفاده از آن‌ها، وارد ذهن و ذخیره واژگانی‌تان کنید و مدام استفاده کنید.
البته نکته اصلی هم این‌جاست که شاید بخشی از این وندها، چندان مناسب زبان روزمره نباشند و کمی باعث شوند دیگران فکر کنند که ما چقدر ادبی و لفظ قلم داریم حرف می‌زنیم. اما روی هم رفته در نوشتار و تفکر و استخدام ذهنی واژگان، بسیار می‌توانند شما را یاری کنند. گاهی حتی می‌توانید از ترکیب‌های خودساخته با استفاده از این وندها هم، نوعی منحصر به فرد بودن به کلام‌تان بدهید.
مثلا «ابر» به معنای قدرتمند و بسیار قدرتمند استفاده می‌شود؛ مثل ابرمرد. همین که این را مطلع باشید، می‌توانید واژگانی دیگر بسازید که هم نوعی بازی می‌تواند باشد و هم می‌تواند در زبان روزمره‌تان به کار برود. مثل ابرستاره، ابرفروشنده و … . یا وندهایی دیگر چون با، پس، هم، آسا، آگین،‌ ار، اک،‌ این، باز و … .
یعنی شما همین‌که این وندها را یاد بگیرید و بخش‌های امروزین آن‌ها را جدا کنید برای استفاده، می‌توانید کلی دانش لغوی‌تان و استفاده‌های جدید از آن را گسترش بدهید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا