رسانه نگاران و هوش کلامی

استنساخ، استنساخ و باز هم استنساخ ادبی

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت چهارم

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ
قبل از خواندن یادداشت،لطفا این مقدمه را مطالعه بفرمایید: چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟

خب، حالا سریع برویم سر اصل ماجرا و ببینیم که چه کار باید کرد تا بتوانیم هوش کلامی‌مان را آرام‌آرام رشد بدهیم. البته طبیعتا به یک‌باره نباید انتظار بهترین نتایج را داشته باشید؛ مثل هر امر دیگری، کم‌کم پیش می‌روید و اتفاقات خوبی که باید، برای‌تان می‌افتد.

خود من از تمرین استنساخ بسیار سود برده‌ام و هنوز هم این تمرین را انجام می‌دهم. استنساخ،‌ به معنای نسخه‌برداری و نسخه برداشتن و نسخه نوشتن و از روی چیزی نوشتن است. من خودم شخصا سعی می‌کنم که با شعرها، تمرین استنساخ را انجام بدهم. یعنی یک فایل ورد باز می‌کنم و مثلا روزانه پنجاه یا صد بیت از اشعار یک شاعر یا مجموعه‌ای از شعرا را بازنویسی می‌کنم.

شاید بپرسید که چه کاری است؛ خب مطالعه‌اش می‌کنیم. من چون هم مطالعه ادبی و شعری را دنبال کرده‌ام و هم استنساخ ادبی و شعری را، به شما عرض می‌کنم که در این روش، مزیت‌های بیشتری وجود دارد. به واقع شما اسلوب جمله‌سازی و نوع واژگان و … این شعرا را تمرین و بازتکرار مکتوب می‌کنید. در حالت قرائت و خوانش شعرها، این شیوه از بازنویسی اسلوب نوشتن و شعرپردازی این بزرگان را نمی‌توانید به این شکل جدی تمرین کنید. بیشتر از این توضیحی نمی‌توانم بدهم و باید هر دو مورد را تمرین کنید تا درک کنید که چه می‌گویم.

نفع‌هایی که من شخصا از استنساخ ادبی و شعری برده‌ام: اسلوب شعرپردازی و نوشتنم بسیار بهتر شده،‌ کلمات بیشتری را به حافظه می‌سپارم، قدرت استخدام کلمات و تعابیرم به شدت بالا می‌رود و با کمترین فکر اتفاق می‌افتد و … .

این‌‌ها، یعنی درخشش هوش کلامی. امتحانش کنید؛ ضرر نمی‌کنید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا