رسانه نگاران و هوش کلامی

چرا مهم است؟ چرا باید مهم بدانیمش؟

چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟/قسمت اول

عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ
قبل از خواندن یادداشت،لطفا این مقدمه را مطالعه بفرمایید: چرا رسانه نگاران باید هوش کلامی را بیاموزند؟

25

ابتدایی‌ترین توصیه این است که باید فلسفه و اهمیت هوش کلامی را بیشتر بدانید. تا وقتی چیزی برای‌تان مهم نباشد، برایش تره هم خرد نخواهید کرد. اما وقتی بدانید که هوش کلامی و زبانی چقدر برایتان می‌تواند مثبت و سازنده تمام شود، در این صورت قصه متفاوت شده و جدی جدی خواهد شد.

مهمترین نکته این است که هوش کلامی شما، همیشه با شماست. به روایت دیل کارنگی، مردم بیرون از چهار طریق می‌توانند شما و دنیا‌ی‌تان را کشف کرده و قضاوت کنند، دو تای آن‌ها چنین است: نحوه حرف زدن و چیزهایی که درباره‌شان حرف می‌زنید.
ثروت شما چنین نیست، عضلات ورزشکارانه‌تان چنین نیست، سندهای املاک شما چنین نیست،‌ مثل خیلی دیگر از دارایی‌های‌تان نیست. شما صبح تا شب دهان‌تان را باز می‌کنید و هوش کلامی و زبانی‌تان را به نمایش می‌گذارید یا پیام‌های مکتوب در شبکه‌های مجازی رد و بدل می‌کنید؛ به همین راحتی.

دیگران از طریق هوش کلامی و زبانی‌تان، به راحتی می‌توانند درباره سطح و عمق شما قضاوت کرده و تصمیم بگیرند با شما به تفاهم برسند یا نرسند. عجیب نیست که شما صبح‌ها کفش‌تان را تمیز می‌کنید و لباس‌تان را مرتب اتو می‌زنید و سر و صورت‌تان را مدام اصلاح می‌کنید، اما غالبا بعد از روزگار مدرسه و دانشگاه، روی بیان و هوش کلامی و واژگان خود کار نمی‌کنید؟ در حالی که شخصیت و موفقیت شما وابسته به همین چیزهاست؟ حالا اهمیت ماجرا را درک می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا