هنر طراحی صفحه

تایپوگرافی چیزی فراتر از انتخاب حروف جذاب است

روانشناسی تایپوگرافی می تواند تأثیر فونت‌ها، و ترکیب آنها با متن را بر احساسات، رفتارو تصمیم‌گیری مخاطب نشان دهد.
نادر تیموری

نادر تیموری

طراح و گرافیست/۲۵ سال سابقه در نشریات بین المللی خبر/برگزیده جشنواره مطبوعات

روانشناسی فونت می تواند اعتماد به برند را به وجود آورد حال این برند می تواند تجاری باشد یا اینکه رسانه ای.
پردازش مغز انسان در مورد اطلاعات بصری، سرعتی باورنکردنی دارد. این ارزیابی می تواند انتخاب فونت برای برندی که شما تهیه کردید (تجاری یا رسانه ) را در اولین برداشت، ایجاد یا از بین ببرد که این یک واکنش عصبی- احساسی به دنبال دارد.
این واکنش می تواند بگوید که چرا مخاطب با برخی فونت‌ها ارتباط برقرار می کند در حالی که با برخی دیگر نه.
از این رو خوانایی فونت اعتماد را افزایش می دهد. در همین راستا فونت ها در دسته بندی قرار می گیرند که می توان به تاثیر ادراک از آنها اشاره کرد.
فونت های سریف: فونت هایی لبه دار که خطوط تزیینی یا به اصطلاح(دم یا پا) دارند وایجاد اعتماد و اعتبار می کنند به طور کلی فونت های سنتی با خطوط تزیینی کوچک.
فونت های سنس سریف: فونت هایی بدون لبه ، مدرن و کاربرپسند، فاقد (دم یا پا) که باعث ایجاد ظاهری دوستانه تر و ساده تر در متن می شوند.به دلیل خوانایی بهتر درصفحات وب و نشریات الکترونیکی از آن استفاده می شود.
فونت های سریف و سانسریف هردو می‌‌توانند در انتقال پیام به مخاطب مؤثر باشند تنها نکته مهم این است که انتخاب قلم شما باید دقیقاً شخصیت برند شما را منعکس کند.
فونت‌های اسکریپت: فونت هایی شخصی و خلاقانه که می تواند پیچیدگی و تجمل را نشان دهد همچنین نوعی بیان هنری و منحصر به فرد بودن را به همراه دارند.
فونت‌های اسکریپت برای برنامه‌ریزان عروسی، برندهای زیبایی و آژانس‌های خلاق که می‌خواهند بر شخصی‌سازی تأکید کنند، بهترین عملکرد را دارند.
فونت‌های نمایشی: این فونت های پررنگ و جلب توجه‌کننده به گونه ای طراحی می شوند که می توان گفت به نوعی بازیگوشانه هستند و به یاد ماندنی که بیشتر در حوزه های سرگرمی ، کودکان و … از آن ها استفاده می شود.
در انتخاب فونت تأثیر روانشناختی آن فراتر از زیبایی‌شناسی است که می بایست مواردی را مورد توجه قرار داد.
شخصیت برند: تایپو گرافی باید ارزش‌های اصلی را بدون کلمات منتقل می‌کند.
اعتماد و اطمینان مخاطب: انتخاب‌های تایپوگرافی مناسب و سازگار می‌تواند اعتماد مخاطب را افزایش دهد.
ارتباط عاطفی: وقتی صحبت از احساس می شود تایپو گرافی باید بتواند روابط پایدار را با مخاطب ایجاد کند.یعنی حس نوستالوژی ، هیجان ، آرامش یا فوریت را القا کند.
به یاد داشته باشید که:
– برندهایی که بر روانشناسی تایپوگرافی تسلط دارند چه تجاری و چه رسانه ای ، در انتقال ارزش‌های خود، ایجاد اعتماد و هدایت رفتارهای مطلوب مخاطب، مزیت قابل توجهی کسب می‌کنند.
– تایپوگرافی موثر ارتباطی است میان شما و مخاطب از طریق انتخاب فونت‌های متفکرانه و مبتنی بر تحقیق که ارزش برند شما را تقویت می‌کند.
– فونت‌های سریف، اعتمادپذیری ادراک‌ شده را افزایش می‌دهند، در حالی که فونت‌های سنس سریف، برندها را مدرن‌تر و قابل دسترس‌تر نشان می‌دهند.
– بهترین فونت‌ها برای ایجاد اعتماد به برند، فونت‌های سنتی سریف هستند. این انتخاب‌های تایپوگرافی حرفه‌ای ، ثبات، تخصص و اعتبار تثبیت‌شده را منتقل می‌کنند وفونت‌های بدون سریف برای ایجاد اعتماد از طریق سادگی و شفافیت هستند.
– ازفونت‌های نمایشی بیش از حد تزئینی ، بسیار نازک که خواندن آنها دشوار است ، برای برندسازی خودداری کنید . این فونت‌ها می‌توانند به اعتبار روانشناسی برند آسیب بزنند و برند شما را غیرحرفه‌ای جلوه دهند.

پس در تایپوگرافی رسانه یا برند تجاری یک فونت زیبا که هیچ کس نتواند آن را بخواند، بی‌ارزش است. نشانه و متن اصلی به خوانایی بالایی نیاز دارد، که به معنی انتخاب صحیح و درست و حتی طراحی فونت است. تایپوگرافی خوب باعث می‌شود خوانندگان احساس و ارتباط موثری با نشانه و محتوا پیدا کنند. پیروی از قوانین تایپوگرافی تضمین می‌کند که پیام شما به جای اینکه نادیده گرفته شود، خوانده می‌شود.

تایپوگرافی چیزی فراتر از انتخاب حروف جذاب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا