تیترنمارسانه دید

معنای خاصِ این تصویر مشهور رسانه ای

tasvirkodak

هر نشانه در زمانی خاص، در مکانی خاص، در فرهنگی خاص، در جهان بینی خاص و در شرایط خاص معنایی می یابد که معنای نهایی نیست؛ زیرا معنا به تعویق می افتد. هر گاه هر کدام از این ظروف تغییر کند، یعنی مکان، زمان، فرهنگ، جهان بینی و شرایط عوض شود معنا نیز تغییر می یابد. از این رو، سلسله معانی در بازی دال ها و در ظروف متفاوت تغییر می کند.

برای نمونه می توان به معنای عکسی خاص توجه کرد: عکسی که در ۱۹۹۳ کوین کارتر از یک صحنه در سودان جنوبی گرفته است.

در این عکس کودکی از گرسنگی در حال مرگ است؛ پشت سرش یک کرکس در انتظار مرگ او و تغذیه از جنازه کودک است.
جهان بینی ها، فرهنگ و مردمان متفاوت این عکس را به آنحا متفاوت می بینند و معنا می کنند. یک جهان بینی آن را نتیجه سرمایه داری جهانی و استثمار کشورهای آفریقایی می بیند و معنا می کند؛ دیگری آن را نمادی از نیاز کشورهای در حال توسعه به کمک های غربی می بیند، دیگری آن را خشونت و بی رحمی طبیعت می بیند و این سلسله همچنان ادامه می یابد. هر کدام از معانی می توان خود را توجیه کند اما نمی تواند دیگر معانی را منتفی کند. همچنین، معنای این عکس در اواخر قرن بیستم با اکنون متفاوت است و به همین ترتیب زمان نقش خود را بازی می کند همانطور که مکان نیز چنین می کند.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا