هنر طراحی صفحه

ارتباط ایدئولوژی‌های رسانه با طراحی صفحه اول و گرافیک

از دیدگاه روزنامه‌نگاری، طراحی صفحه اول روزنامه (سنتی و دیجیتال) بسیار مهم است زیرا به طور قابل توجهی بر جذب خواننده تأثیر می‌گذارد.
نادر تیموری

نادر تیموری

طراح و گرافیست/۲۵ سال سابقه در نشریات بین المللی خبر/برگزیده جشنواره مطبوعات

آنچه باید بدانیم این است که طراحی کلی، حتی بیشتر از محتوای خاص، می‌تواند خوانندگان را به سمت روزنامه جذب کند. ملاحظات طراحی از نظر تاریخی ودیدگاه طراحی ، ایدئولوژی رسانه را در اولویت قرار داده‌اند. صفحه اول و طراحی آن به عنوان یک دروازه عمل می‌کند و بر اینکه آیا خواننده تصمیم می‌گیرد عمیق‌تر به محتوا بپردازد یا خیر، تأثیر می‌گذارد. ایدئولوژی‌های خبری(رسانه ای)، طراحی صفحه اول را از چندین طریق درهم‌تنیده شکل می‌دهند.

در زیر با نگاهی ساختارمند، به چگونگی این ایدئولوژی ها در تصمیمات بصری، سلسله مراتب و تجربه کاربر می پردازیم.

۱) چارچوب‌بندی و تأکید روایت – اولویت‌های داستان: صرف نظر از داستان‌های فردی، ایدئولوژی یک رسانه، موضوعاتی را که در اولویت قرار می‌گیرند، هدایت می‌کند (مثلاً سیاست، اقتصاد، عدالت اجتماعی، امنیت ملی) که یک گرافیست رسانه برای طراحی بهتر باید نسبت به آنها شناخت کافی داشته باشد.

– وزن بصری: داستان‌هایی که با ایدئولوژی رسانه همسو هستند، اغلب جایگاه برجسته‌تری (تیترهای بزرگتر، تصاویر قوی‌تر) توسط طراح دریافت می‌کنند و اهمیت آنها را به خوانندگان نشان می‌دهند. مانند روزنامه های محلی که اولیت آنها انعکاس اخبار و گزارش های محلی و مدیریت های شهری است.

– نشانه‌های چارچوب‌بندی: انتخاب عکس، زیرنویس و گرافیک همراه می‌تواند دیدگاه‌های خاص را تقویت کند.

۲) لحن و زیبایی‌شناسی – تایپوگرافی و رنگ:

ایدئولوژی‌های محافظه‌کار یا سنتی ممکن است از حروف رسمی‌تر و پالت‌های تیره‌تر و محدودتر استفاده کنند؛ رسانه‌های مترقی ممکن است برای انتقال فوریت یا خوش‌بینی، تایپوگرافی جسورانه‌تر و لهجه‌های روشن‌تر را آزمایش کنند.

– سبک تصویرسازی: واقع‌گرایی در مقابل تصاویر سبک‌مند؛ تصویرسازی موضوعات (مثلاً بازنمایی متنوع) می‌تواند منعکس‌کننده ارزش‌هایی در مورد شمول، انصاف یا بررسی موضوع باشد که گرافیست رسانه به آن می پردازد.

– ریتم صفحه‌آرایی: صفحه اول که بر سرعت و وضوح تأکید دارد (آهنگ سریع اخبار) در مقابل صفحه‌ای که برای تعمق طراحی شده است (داستان‌های بلند، زیرنویس‌های طولانی‌تر) می‌تواند منعکس‌کننده اهداف ایدئولوژیک در مورد نحوه تعامل خوانندگان باشد.

۳) ارتباط با مخاطب و سیگنال‌های اعتبار – نشانه‌های اعتماد:

عناصر طراحی مانند ثبات تایپوگرافی، شبکه‌های تمیز و انتساب منابع به طور مثال ( استفاده از نام عکاس ، نام سایت و…) به اعتبار ادراک‌ شده کمک می‌کنند.

۴) موضع داستان ها صفحات اول ممکن است توسط طراحان، آشکارا یا نامحسوس گرایش‌های مختلفی را از طریق چارچوب‌بندی تیتر، انتخاب موضوع و شخصیت‌های تصویرسازی، نشان دهند.

۵) محدودیت‌ها تعهدات ایدئولوژیک می‌توانند بر میزان نگاه گرافیست رسانه در صفحه اول تأثیر بگذارند. آشنایی گرافیست رسانه با حساسیت هایی که به دنبال آن جنجال آفرینی یا مشکلاتی را به همراه خواهد داشت و نگاه به همان تعهدات ایدئولوژیک به مسائل سیستماتیک مطابق با اخلاق رسانه.

۶) الگوهای موردی (اهرم‌های طراحی معمول) – هویت بالای صفحه اصلی و برند:

یک صفحه اصلی قوی و قابل تشخیص، نشان‌دهنده‌ی اقتدار است؛ سبک برندسازی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سنت یا مدرنیته (رسانه‌های دیجیتال) باشد.

– نحوه‌ی نگارش خبر اصلی: سبک تیتر خبر اصلی ، طول، افعال، هیجان‌انگیزی در مقابل زبان سنجیده – اغلب منعکس‌کننده‌ی ایدئولوژی درمورد نحوه‌ی مصرف اخبار است که گرافیست رسانه با توجه به آن می تواند در ارائه طراحی صفحه ،چیدمان و تایپوگرافی راحت تر تصمیم بگیرد.

– جداکننده‌های بخش: استفاده از بلوک‌های رنگی یا قوانین برای جدا کردن بخش‌ها ممکن است بر جهان‌بینی در مورد نظم، سلسله مراتب تأکید کند.

– ادغام داده‌ها و ویژگی‌ها: ایدئولوژی‌هایی که شفافیت را ترجیح می‌دهند، ممکن است از تصاویر یا عناصر تعاملی با داده‌های زیاد استفاده کنند؛ برخی دیگر ممکن است بیشتر به داستان‌سرایی روایی با درج داده‌های کمتر تکیه کنند.

۷) پیامدهای عملی برای خوانندگان باید در نظرداشت طراحی صفحه اول که با ایدئولوژی همسو باشد می‌تواند:

-اعتماد و تعامل خواننده را افزایش دهد.

-ضرورت و اهمیت درک شده از مسائل را شکل دهد.

-ازطریق جلوه‌های چارچوب‌بندی، بر یادآوری و تفسیر رویدادها تأثیر بگذارد.

آنچه مسلم است یک گرافیک رسانه باید ایدئولوژی رسانه را کاملا درک کند تا بتواند در راستای آن اهداف، صفحه را برای مخاطب طراحی کند. به همین دلیل پرسش هایی مطرح می شود که یک گرافیست رسانه باید آنها را در چالش خود ببیند.

سوالاتی برای تأمل بیشتر:

چگونه صفحه اول یک رسانه، موضوعات خاصی را نسبت به سایر موضوعات در اولویت قرار می‌دهد و این موضوع چه چیزی را در مورد فلسفه طراحی آن نشان می‌دهد؟
انتخاب‌های طراحی از چه راه‌هایی پیش‌فرض‌های خوانندگان را تقویت یا به چالش می‌کشند؟
چگونه یک صفحه اول می‌تواند بین مسئولیت‌پذیری و دقت در کنار موضع ایدئولوژیک رسانه تعادل برقرار کند؟

ارتباط ایدئولوژی‌های رسانه با طراحی صفحه اول و گرافیک رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا