چرا باید استاد تجزیه و تحلیل رسانهها بشوید؟
چندی پیش نقل قولهایی از استادان شطرنج مطالعه میکردم. از جمله «این واقعیت به خوبی شناخته شده است که تقریباً تمام شطرنجبازان برجسته، استادان تجزیه و تحلیل درجه یک بودهاند.» و این یکی که میگوید «بدون آموختن روش صحیح تجزیه و تحلیل عمیق و دقیق بازیها، تبدیل شدن به یک بازیکن عالی و درجه یک، امکانپذیر نیست.» و این یکی، «استادی در شطرنج اساساً ناشی از تجزیه و تحلیل دقیق بازیهاست.» در این باره بسیار میشود صحبت کرد. اما اصل کلام همین داشتن تجزیه و تحلیل است.
در دنیای ارتباطات، رسانههای زیادی شکل میگیرند و به سرنوشتهای متفاوتی دچار میشوند. برخی شکست خورده و برای همیشه نیست و نابود میشوند. برخی که تعدادشان اندک است، به اوج موفقیت میرسند. برخی نیز، صرفا هستند و با هر مصیبتی که شده، خودشان را سرپا نگه میدارند، بدون اینکه شهره باشند یا اثری بگذارند. من از شما دو سئوال دارم:
– به عنوان یک اصحاب رسانه، و چه بسا مدیر رسانه یا کسی که قصد دارد یک رسانه را ایجاد کند، آیا از این وضعیت رسانهها و اینکه چه کسانی شکست میخورند و چه رسانههای به پیروزی میرسند، خبر دارید؟
– و سئوال دوم اینکه به عنوان یک رسانهای، میتوانید برای ما تجزیه و تحلیل درستی از دلایل موفقیت یا شکست یا معمولی بودن این رسانهها داشته باشید؟
پاسخ به این دو سئوال، نیاز به ذهنی دارد که قبل از این، به چنین مواردی فکر کرده باشد. ذهنی که با اولین جرقه، دقیقا به شما توضیح بدهد دلایل موفقیت چیست و دلایل شکست کدامها هستند و اساسا حرکت به سمت موفقیت باید طبق چه سیاست و استراتژیای باشد. شما در پیرامون خود، چند آدم رسانهای دیدهاید که بتواند به شکلی جامع و منسجم و قابل دفاع، اینها را برایتان آنالیز کرده و توضیح بدهد؟ من که بسیار کم دیدهام.
اما این داشتن ذهنیت تجزیه و تحلیل چرا اینقدر اهمیت دارد؟ به یک دلیل ساده و البته قدرتمند: شما وقتی به صورت فنی و علمی و حرفهای و تجربی، دلایل موفقیت و شکست یک رسانه، حالا هر رسانهای، را ندانید، چطور میخواهید خودتان در این مسیر حرکت کنید؟ شما وقتی که نقطه شکست و موفقیت را ندانید، چطور میتوانید متوجه بشوید که کی و کجا به این نقطه رسیدهاید یا از آن گذشتهاید؟ همین سئوال و دلیل ساده، کفایت میکند که ذهنی همیشه فعال درباره رسانهها داشته باشید و مدام از خودتان بپرسید که چرا این رسانه شکست دارد میخورد و چرا آن یکی دارد پیروز میشود و مزیت نسبی این رسانه کدام است و آن یکی رسانه روی کدام جامعه هدف دارد کار میکند و ارزشهای درونی هر رسانه چطور دارد باعث ضعف یا قوتش میشود و …؟ همین تجزیه و تحلیلها هستند که میتوانند شما را صاحب سبک در کار رسانه کنند؛ و رهمنونتان باشند در مسیر موفقیت شاخص رسانهای…