ترکیببندی، هنر چیدمان عناصری است که صفحهآرا از طریق آن میتواند پیام را به مخاطب منتقل کند و نوع تأثیرگذاری آن را شکل دهد. یک ترکیببندی خوب نهتنها باید از نظر ظاهری مخاطب را جذب کند، بلکه باید بتواند پیام و محتوا را به شکلی مؤثر منتقل کند.
نخست: تأثیرگذاری بر ذهن مخاطب
بخشی از صفحه که نگاه بصری مخاطب را هدایت میکند، میتواند حس پویایی، آرامش یا تأثیرگذاری را ایجاد کند. به عنوان مثال، ترکیببندیهای متقارن معمولاً آرامشبخش هستند، در حالی که ترکیببندیهای نامتقارن با هدایت وزن بصری به یک سمت، تصویری پویاتر ارائه میدهند.
دوم: ایجاد نقطه کانونی
در ترکیببندی باید مشخص شود که نگاه مخاطب در ثانیههای اول به کدام بخش معطوف شود. این امر با ایجاد نقطه توجه از طریق ابزارهایی مانند خط، رنگ، اندازه قلم و غیره ممکن میشود. با این حال، این هدایت باید با ریتم و انسجام همراه باشد تا چشم مخاطب به راحتی نقطه کانونی مورد نظر صفحهآرا را بیابد.
سوم: استفاده از موضوع در طراحی صفحه
با توجه به اینکه در صفحه اول، موضوع یا تیتر اصلی باید به وضوح خود را نشان دهد، لازم است از طریق آن مخاطب جذب شود. این موضوعیت میتواند شامل طرح، عکس، تیتر و متن باشد که صفحهآرا باید با ترکیببندی مناسب و تولید محتوای مرتبط، آن را بهدرستی منتقل کند.
ترکیببندی یکی از مهمترین جنبههایی است که صفحهآرا باید به آن توجه کند. او باید با آگاهی کامل از عناصر مرتبط با آن، در نهایت هارمونی مناسبی میان این عناصر ایجاد کند.