رسانه دیدروزنامه ها/نشریات چاپی

مفهوم شهرشناسی در زیست‌بوم علمی پژوهشی کشور

معرفی فصلنامه «پژوهشهای فضا و مکان در شهر»

مفهوم شهرشناسی در زیست‌بوم علمی پژوهشی کشور

خانواده بزرگ رسانه ای ایران دربرگیرنده رسانه های فراوانی است. از این منظر-یعنی تعداد رسانه های دارای مجوز و بدون مجوز، کشورمان در دنیا به نوعی رکورددار به حساب می آید.

نشریات متعددی که طی سال های اخیر موفق به دریافت مجوز شده اند اما عمدتا رویکردشان، کپی محوری و به عبارتی «دست در جیب دیگران کردن» است.
نشریاتی که با محتوای رسانه های «تولید محتوامحور» پُر می شوند و احتمالا که نه، حتما به امید یارانه ها و آگهی های دولتی روزگار می گذرانند بدون آن که آورده ای نصیب جامعه کنند.
در این بین اما رسانه های پرمحتوا و غنی در حوزه های مختلف علمی منتشر می شوند که فخر جامعه رسانه ای کشورند.
جمع بزرگ رسانه های ایرانی اما از رسانه ای بهره مند است که موضوع مهم، ویژه و خاص معرفی مفهوم «شهرشناسی» و بازسازی حوزه «مطالعات شهری» در زیست‌بوم علمی پژوهشی کشور را هدف قرار داده و تلاش می کند برای اجتناب از آشفتگی‌های نظری و روش‌شناختی از میان موضوعات بی‌شمار بر حوزه موضوعی «مطالعات فضاهای شهری انسان‌محور» متمرکز باشد.
فصلنامه «پژوهشهای فضا و مکان در شهر» یک فصلنامه علمی با دسترسی آزاد است که به صورت الکترونیکی و چاپی با همکاری انجمن سنجش از دور و GIS ایران منتشر می شود.
هدف این فصلنامه دستیابی به دستاوردهای جدید در زمینه‌ مطالعات فضاهای شهری با تاکید بر فضاهای شهری انسان‌محور است.
فصلنامه «پژوهشهای فضا و مکان در شهر» مشوّق مطالعاتی است که از مرزهای سنتی رشته‌ای فراتر می‌روند تا به شناخت جامعی از «مسائل و چالش‌های عمومی» این فضاها برسند و «رویکردها و روش‌های نوین» مطالعه این حوزه‌ها را معرفی کنند.
برخی از اهداف مهم این فصلنامه فراهم کردن بستری برای مطالعه فضای شهری با رویکرد میان رشته‌ای،افزایش قدرت و تنوع حوزه مطالعات شهری با انتشار مقالات پژوهشی با کیفیت بالا و تعامل با جامعه علمی-پژوهشی جهانی،تقویت مبانی نظری و روش‌شناختی حوزه مطالعات شهری در موضوع فضاهای شهری انسان‌محور و تشویق مطالعاتی که به چالش‌ها و فرصت‌های منحصر به فرد پیش‌روی فضاهای شهری انسان‌محور می‌پردازند عنوان شده است.

معرفی فصلنامه «پژوهشهای فضا و مکان در شهر»
صاحب امتیاز فصلنامه «پژوهشهای فضا و مکان در شهر» جهاد دانشگاهی و مدیر مسئول آن دکتر مهدی ژیانپور دانش‌آموخته‌ دکتری جامعه‌شناسی با گرایش توسعه‌ اقتصادی از دانشگاه اصفهان است.

صورت بندی تحریریه این فصلنامه:
سردبیر:
محمد مسعود
دبیر تخصصی:
احسان رنجبر
اعضای هیات تحریریه:
زاهد شفیعی
نعمت الله فاضلی
نعمت الله اکبری
محمد مسعود
محمود قلعه نویی
مرتضی میر غلامی
ایرج قاسمی
حامد بخشی
علی حسنی
فروزنده جعفر زاده پور
مهدی منتظرالحجه
مدیر داخلی:
الهام قاسمی
مدیر اجرایی:
خاطره امیری
دبیر اجرایی:
ریحانه سجادی
ویراستار:
آیدا قویدل

نقد کوتاهی بر جلد این مجله:
طراحی مینیمال و رنگ‌بندی جلد بر روی مخاطب و احساسی که از آن دریافت می‌کند تأثیر گذار است.
رنگ آبی تیره قدرت بالایی برای جذب مخاطب دارد و رنگ طوسی روشن، زمینه خوبی برای طراحی مینیمال جلد ایجاد کرده و با ارایه جلوه بصری مناسب بر جذابیت آن افزوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا