نقدی بر روزنامه «بازار کسبوکار پارس»
1- آوردن یک واژه تکراری در تیتر بدون هدف معنایی-آوایی؛ غیرحرفهای است. در عنوان اصلی این روزنامه، واژه «اقتصاد» را در ترکیب کلی تیتر زیاد به کار بستهاند.
۲- چگونه «اقتصاد» وارد رشد خودش شده است؟! برای نمونه؛ سیاست وارد رشد سیاسی با ثبات شده است! عنوان اصلی، بازتاب بی کموکاست خبر و تیتری است که روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد در برخی تارنماها منتشر شد. در روزنامه منبع نیاوردهاند و نوشتهاند «به گزارش بازار کسبوکار»؛ پس مسئولیت حرفهای را به گردن گرفتهاند! اگرچه خطای اولیه در نحوه این تیترزنی را دیگران مرتکب شدهاند.
۳- بهتر است تیترهای غیرتولیدی روزنامه، بازنویسی شوند تا بوی تازگی گرفته و از کهنگی و تکرار به درآیند.
۴- همواره توصیه میشود روزنامهها بهجای نقل عینی تیتر خبرگزاریها، از تیتر استنباطی استفاده کنند. جسارت، خلاقیت و اقناع بیشتری دارد و جای خالیاش در روزنامهنگاری ما حس میشود. اینگونه روزنامه شبیه به نسخه چاپی خبرگزاری نخواهد شد!
۵- هر دو تیتر اصلی و گوشواره در این شماره، متعلق به یک منبع بوده که چندان حرفهای نیست!
۶- خنثی بودن دیگر تیترهای بهکاررفته پیشخوان این روزنامه نیز درخور نقد است؛ «اهمیت شرکت در انتخابات»، «عملکرد اجرایی کودکان» و…
۷- حجم درخور توجهی از صفحات این روزنامه به آگهی اختصاص دارد که نادیده گرفتن حق مخاطب است! در ۸ صفحه تنها ۹ مطلب آورده شده و استاندارد ضعیفی برای یک روزنامه به شمار میرود. همین شمار مطلب اندک نیز با کمدقتی در گزینشگری (دروازهبانی) آمده و برخی فاقد ارزش خبریاند.
۸- طراحی و چینش صفحه نخست این روزنامه، چشمنواز نیست. بهجای عکس تزئینی بیکیفیت؛ استفاده از پرتره وزیر اقتصاد و عنوان اصلی، چیدمان جذابتری بدان میبخشید.
۹- در صفحهآرایی مطبوعات؛ سفیدخوانی یک اصل است وانگهی سفیدی زیاد، از زیبایی صفحه میکاهد. تداعی میکند که این نشریه محتوای چندانی برای خواندن ندارد.