رسانه نگار

نقدی بر روزنامه «بازار کسب‌وکار پارس»

نقدی بر روزنامه «بازار کسب‌وکار پارس»

حسین دلیر

حسین دلیر

روزنامه‌نگار، پژوهشگر، طراح گرافیک و مدیر هنری مطبوعات،سردبیر روزنامه اروند

 

روزنامه «بازار کسب‌وکار پارس» روز شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳؛ تیتر اصلی خود را «اقتصاد وارد رشد اقتصادی با ثبات شده است» قرار داد. همچنین «وزیر اقتصاد در حاشیه هیات دولت» نیز به‌عنوان روتیتر آورده شد. چند نقد مشفقانه خطاب به همکاران ارجمندمان می‌آورم که راهگشا باشد:

1- آوردن یک واژه تکراری در تیتر بدون هدف معنایی-آوایی؛ غیرحرفه‌ای است. در عنوان اصلی این روزنامه، واژه «اقتصاد» را در ترکیب کلی تیتر زیاد به کار بسته‌اند.
۲- چگونه «اقتصاد» وارد رشد خودش شده است؟! برای نمونه؛ سیاست وارد رشد سیاسی با ثبات شده است! عنوان اصلی، بازتاب بی کم‌وکاست خبر و تیتری است که روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد در برخی تارنماها منتشر شد. در روزنامه منبع نیاورده‌اند و نوشته‌اند «به گزارش بازار کسب‌وکار»؛ پس مسئولیت حرفه‌ای را به گردن گرفته‌اند! اگرچه خطای اولیه در نحوه این تیترزنی را دیگران مرتکب شده‌اند.
۳- بهتر است تیترهای غیرتولیدی روزنامه، بازنویسی شوند تا بوی تازگی گرفته و از کهنگی و تکرار به درآیند.
۴- همواره توصیه می‌شود روزنامه‌ها به‌جای نقل عینی تیتر خبرگزاری‌ها، از تیتر استنباطی استفاده کنند. جسارت، خلاقیت و اقناع بیشتری دارد و جای خالی‌اش در روزنامه‌نگاری ما حس می‌شود. این‌گونه روزنامه شبیه به نسخه چاپی خبرگزاری نخواهد شد!
۵- هر دو تیتر اصلی و گوشواره در این شماره، متعلق به یک منبع بوده که چندان حرفه‌ای نیست!
۶- خنثی بودن دیگر تیترهای به‌کاررفته پیش‌خوان این روزنامه نیز درخور نقد است؛ «اهمیت شرکت در انتخابات»، «عملکرد اجرایی کودکان» و…
۷- حجم درخور ‌توجهی از صفحات این روزنامه به آگهی اختصاص دارد که نادیده گرفتن حق مخاطب است! در ۸ صفحه تنها ۹ مطلب آورده شده و استاندارد ضعیفی برای یک روزنامه به شمار می‌رود. همین شمار مطلب اندک نیز با کم‌دقتی در گزینشگری (دروازه‌بانی) آمده و برخی فاقد ارزش خبری‌اند.
۸- طراحی و چینش صفحه نخست این روزنامه، چشم‌نواز نیست. به‌جای عکس تزئینی بی‌کیفیت؛ استفاده از پرتره وزیر اقتصاد و عنوان اصلی، چیدمان جذاب‌تری بدان می‌بخشید.
۹- در صفحه‌آرایی مطبوعات؛ سفیدخوانی یک اصل است وانگهی سفیدی زیاد، از زیبایی صفحه می‌کاهد. تداعی می‌کند که این نشریه محتوای چندانی برای خواندن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا