هنر طراحی صفحه

روانشناسی فونت‌ها و تاثیر آن بر عملکرد گرافیست های رسانه

هنگام ایجاد ارتباطات متنی، کلماتی که به اشتراک می‌گذارید تنها نیمی از چیزی است که با جهان به اشتراک می‌گذارید. بقیه از طریق تصاویر ، صفحه آرایی و نحوه ارائه اطلاعات شما حاصل می‌شود.
نادر تیموری

نادر تیموری

طراح و گرافیست/۲۵ سال سابقه در نشریات بین المللی خبر/برگزیده جشنواره مطبوعات

شما به عنوان یک گرافیست رسانه باید به آنچه که فونت ها می توانند انتقال دهند توجه داشته باشید. انتخاب فونت برای روزنامه با محتوای مختلف (سیاسی ، افتصادی ، هنری ، ورزشی یا …)، مجله ، کاتالوگ و … که هرکدام برای خود تعریفی دارند مهم است.
باید بدانید که مطالعه چگونگی درک ما از فونت‌ها برای داشتن احساسات یا تداعی‌های خاص است. این را می‌توان به دو نوع جداگانه تقسیم کرد : تداعی برند و تداعی احساسات عمومی.

شناخت برند
این مورد کاملاً واضح است، بعضی از فونت‌ها آنقدر با برندهای بزرگ مرتبط هستند که وقتی آنها را می‌بینید، فوراً به ذهنتان خطور می‌کنند. مانند برخی از لوگوهای روزنامه ها یا برخی از برند شرکت های معروف( بنز، فورد، مک دونالد و…).

احساسات عمومی
شاید این موضوع کمی مبهم به نظر برسد، اما ارتباط بین انواع خاص فونت و احساساتی که با آنها مرتبط هستند، بخش بزرگی از بازاریابی و ایجاد برند است.

هنگام خلق هر اثری با متن، مهم است که این نکته را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید حس اثر شما با محتوا مطابقت دارد. به طور مثال انتخاب یک فونت مناسب برای یک داستان در روزنامه با محتوای هنری ، ورزشی و … اما می‌توانیم کمی عمیق‌تر شویم تا ببینیم چگونه یک تغییر کوچک می‌تواند تفاوت بزرگی در نحوه دیده شدن اثر شما ایجاد کند.

روانشناسی فونت‌ها و تاثیر آن بر عملکرد گرافیست های رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا