هنر طراحی صفحه

گرافیست های رسانه درنبرد بین رسانه‌های چاپی و رسانه‌های دیجیتال

در نگاه به دور دست و در حال تکامل مصرف اطلاعات، نبرد بین رسانه‌های چاپی و رسانه‌های دیجیتال بسیار مهم و قابل درک است. در حالی که هر دو، مزایا و معایب متمایزی ارائه می‌دهند، نقاط قوت آنها ، نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کند.
نادر تیموری

نادر تیموری

طراح و گرافیست/۲۵ سال سابقه در نشریات بین المللی خبر/برگزیده جشنواره مطبوعات

رسانه‌های چاپی مخاطبان خود را در پی منابع معتبر تقویت و حفظ می‌کنند، در حالی که رسانه‌های دیجیتال از به‌روزرسانی‌های سریع و دسترسی جهانی برخوردارند. بررسی این مزایا و معایب این امکان را می‌دهد که از بهترین‌های هر دو دنیای اطلاع رسانی استفاده شود. علاوه بر این، روندهای اخیر در رسانه‌های چاپی نشان‌دهنده تجدید حیات نشریات تخصصی و تمرکز بر پایداری است، در حالی که رسانه‌های دیجیتال از داستان‌سرایی تعاملی و ادغام تجارت اجتماعی استقبال می‌کنند. با پذیرش این مطلب گرافیست های رسانه باید بتوانند آموزه های خود را درقالب هر دو جهان به کار ببرند و اگاه باشند که در نهایت، آینده در ترکیبی استراتژیک از این دو نیرو نهفته است که یک تجربه اطلاعاتی شخصی‌سازی شده و مؤثر ایجاد می‌کند تا بتوانند در این چشم انداز پیش رو حرکتی موثر داشته باشند.
گرافیست های رسانه باید بدانند که آنها کسانی هستند که درهر دو از این رسانه ها می توانند نقشی محوری را ایفا کنند.به هر حال هردو فضا نیاز به طرح و گرافیک هایی دارند که مخاطبان را جذب و با آنان ارتباط برقرار کنند و اینجاست که گرافیست های رسانه می بایست در کنار تولید کنندگان محتوا و برنامه نویسان به آن ورود کنند.
درست است که این دورسانه (چاپی و دیجیتال) برای ارتباط بیشتربا مخاطبان خود تلاش می کنند اما می توان گفت: رسانه‌های چاپی، رهبر سنتی، و رسانه‌های دیجیتال، رقیب همیشه در حال تکامل هستند.
آنچه در این رقابت برای یک گرافیست رسانه مهم به شمار می رود، ویژگی ها و شناختی است که از مزایا و معایب این رسانه ها، باید داشته باشد تا بتواند در ارائه طراحی و گرافیک مورد نیاز به جامعه هدف با بررسی های آگاهانه در راستای انتشار نشریه اقدام کند.

رسانه‌های چاپی:
مزایا:
– تجربه ملموس: در دست گرفتن یک روزنامه یا کتاب فیزیکی، ارتباط عمیق‌تری با محتوا برقرار می‌کند و تمرکز و ماندگاری مطالب را افزایش می‌دهد.
– اعتبار: نشریات معتبر، اعتبار بالایی دارند و حس ماندگاری و اطلاعات قابل اعتمادی را ارائه می‌دهند.
– دسترسی هدفمند: رسانه‌های چاپی می‌توانند از طریق توزیع منطقه‌ای یا مجلات تخصصی، گروه‌های جمعیتی خاصی را هدف قرار دهند.
– حواس‌پرتی کمتر: متن چاپی که از اعلان‌ها و پاپ‌آپ‌ها خلاص می‌شود، امکان مطالعه‌ متمرکز و کاوش عمیق در موضوعات را فراهم می‌کند.
– خستگی کمتر چشم: مطالعات نشان می‌دهد که خواندن از روی صفحات فیزیکی می‌تواند برای چشم‌ها آسان‌تر از خیره شدن به صفحات دیجیتال باشد.
معایب:
– دسترسی محدود: مرزهای جغرافیایی مخاطبان آن را در مقایسه با رسانه‌های دیجیتال محدود می‌کند.
– حساسیت به زمان: به‌روزرسانی‌ها کند هستند و اخبار دیرتر به خوانندگان می‌رسند.
– تأثیر زیست‌محیطی: تولید کاغذ نگرانی‌های زیست‌محیطی را افزایش می‌دهد.
-هزینه: خرید نسخه‌های فیزیکی می‌تواند به مرور زمان افزایش یابد، در حالی که اشتراک‌های دیجیتال اغلب محتوای بسته‌بندی شده را با هزینه کمتری ارائه می‌دهند.

رسانه‌های دیجیتال:
مزایا:
-دسترسی جهانی: رسانه‌های دیجیتال از مرزهای جغرافیایی فراتر می‌روند و شما را با اطلاعات و مخاطبان در سراسر جهان مرتبط می‌کنند.
-سرعت و فوریت: اخبار و به‌روزرسانی‌ها در لحظه منتشر می‌شوند و شما را دائماً در جریان امور قرار می‌دهند.
-تعامل: پلتفرم‌های دیجیتال به اظهار نظر، اشتراک‌گذاری و بحث می‌پردازند و حس تعلق به اجتماع را تقویت می‌کنند.
-سازگار با محیط زیست: مصرف کاغذ و هزینه‌های زیست‌محیطی مرتبط را کاهش می‌دهد.
-چندرسانه‌ای بودن: متن، تصاویر، صدا و ویدیو را برای یک تجربه جذاب‌تر و تعاملی‌تر ترکیب می‌کند.
معایب:
-حجم زیاد اطلاعات: حجم زیاد محتوای آنلاین می‌تواند طاقت‌فرسا و پیمایش در آن دشوار باشد.
-دامنه توجه: حواس‌پرتی‌های دیجیتال می‌توانند تمرکز روی محتوای عمیق را چالش‌برانگیز کنند.
-نگرانی‌های مربوط به اعتبار: سهولت انتشار آنلاین، ارزیابی دقیق برای اطمینان از صحت اطلاعات را ضروری می‌سازد.
-خستگی چشم: خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش می‌تواند منجر به خستگی و فشار چشم شود.
-شکاف دیجیتال: همه به اینترنت یا دستگاه‌های قابل اعتماد برای مصرف محتوای دیجیتال دسترسی برابر ندارند.

به هر حال یک گرافیست رسانه علاوه بر این که بر دانش خود در گرافیک مسلط است با شناخت این موارد می تواند تصمیمات بهتری برای ارائه گرافیک خود بگیرد. پس در یک نگاه کلی باید گفت رسانه‌های چاپی با انتشار نشریات معتبر به مخاطبان هدف، تمرکز و اعتبار را تقویت می‌کنند. از این رو، دسترسی و به‌موقع بودن آنها محدود است. از سوی دیگر، رسانه‌های دیجیتال دارای به‌روزرسانی‌های فوری و دسترسی جهانی، همراه با ویژگی‌های تعاملی هستند که جوامع را می‌سازند که یک گرافیست رسانه در هردو آن نفش مهمی را از نظر گرافیک بر عهده دارد. با این حال، نگرانی‌ها در مورد اضافه بار اطلاعات، اعتبار و خستگی چشم همچنان ادامه دارد. درک مزایا و معایب هر یک، همراه با روندهای نوظهور مانند چاپ تخصصی و تجربیات دیجیتال تعاملی، به گرافیست ها ، کسانی که تولید کننده محتوا هستند و کاربران، این امکان را می‌دهد تا در چشم‌انداز رسانه‌ای همیشه در حال تکامل، حرکت و گزینه ای را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت داشته باشد.

گرافیست های رسانه درنبرد بین رسانه‌های چاپی و رسانه‌های دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا