سفر به دیگر سو

کارکرد برند شخصی برای روزنامه‌نگاران

داشتم با گروک یا هوش مصنوعی ایکس سر و کله می‌زدم. برای خودش شخصیت جالبی دارد. از این هوش مصنوعی درباره کارکرد برند شخصی برای روزنامه‌نگاران پرسیدم. چقدر نکته‌های جالبی را اشاره کرد.
عیسی محمدی

عیسی محمدی

رسانه نگار/شاعر/ کارشناس تولید محتوا، مدیر رسانه و مشاور/علاقمند به توسعه فردی و برندینگ

این، چیزی است که شاید بیشتر ژورنالیست‌های ما چندان جدی نمی‌گیرند، در حالی که می‌تواند درهای زیادی را به روی‌شان بگشاید. اجازه بدهید بخشی از نکته‌های مطرح شده را در این باره با هم مرور کنیم، ضرر نمی‌کنید:
۱. گروک اشاره می‌کند که برند شخصی، هم شما را به عنوان یک روزنامه‌نگار در بازار رقابتی رسانه‌ها یاری می‌کند، هم کمک‌تان می‌کند برای دسترسی بیشتر به منابع، مخاطبان و فرصت‌های شغلی بیشتر. جالب نیست؟
۲. در دنیای امروز برند شخصی، می‌تواند برای شما ارزش‌افزوده ایجاد کند و حتی می‌تواند در این بلبشوی اقتصادی، باعث استقلال مالی‌تان هم بشود. این جوری از وابستگی به یک رسانه خاص دور می‌شوید، چه چیزی بهتر از این؟
گروک البته با توسل به منابعی که دارد هم، گام‌های زیر را مطرح می‌کند تا بتوانید به رشد برندینگ شخصی‌تان کمک کنید:
۱. برای خودتان هویت و حوزه تخصصی تعریف کنید؛ برند شخصی‌تان باید بازتابی از ارزش‌ها و تخصص و سبک منحصر به فردتان باشد. این امر باعث می‌شود تا ثبات پیدا کرده و ثبات در محتوا مخاطب وفادار به سمت شما گسیل می‌کند.
۲. راه‌حل: یک بیانیه شخصی کوتاه بنویسید تا مشخص کند چه هستید و چه می‌کنید.
۳. گام بعدی آن است که از کارهای شاخص‌تان، یک ویترین قابل مشاهده برای مخاطبان‌تان بسازید تا درک کنند که چه هستید و چه کرده‌اید و چقدر حرفه‌ای هستید.
۴. گام دیگر آن است که در رسانه‌های اجتماعی فعال و اصیل باشید؛ چرا که آن‌ها بستر اصلی برندینگ شخصی هستند.
۵. گام‌های واپسین آن است که شبکه‌سازی و همکاری را در اولویت قرار داده و این‌که از محتوای تخصصی‌تان و برند تخصصی ایجاد کرده‌تان، در قالب همکاری با برندها و رسانه‌های معتبر و …، درآمدزایی کنید؛ البته بدون آسیب دیدن استقلال حرفه‌ای‌تان.

نکته‌ها بسیارند، اما این‌ها شاخص‌ها به شمار می‌آیند. طبیعتا به عنوان روزنامه‌نگاری که سال‌ها قرار است در حوزه‌تان کار کنید، هرچقدر اصول برندینگ شخصی را دقیق‌تر رعایت کنید، می‌توانید با سرعت بیشتری اعتبار و شهرت یافته و هم از حیث اثرگذاری، هم از حیث درآمد و هم از حیث فرصت‌های شغلی، به پیش بروید و نسبت به یک روزنامه‌نگار عمومی‌، بسیار موفق‌تر عمل کنید. در این صورت به عنوان یک روزنامه‌نگار، می‌توانید به جایگاه یک متخصص هم صعود کرده و از یک صدای مستقل نامرئی، تبدیل به یک صدای تأثیرگذار بشوید. به واقع با این اتفاق، درهای زیادی برای‌تان باز خواهد شد؛ درهایی که در حالت عادی، پشت یک شهرت معمولی بسته می‌ماندند برای همیشه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا