هنر طراحی صفحه

انواع ترکیب بندی صفحه آرایی برای طراحان صفحه/بخش نخست

هنر طراحی صفحه/یادداشت اختصاصی

طراحان گرافیک اغلب هنگام صحبت در مورد صفحه آرایی، از طرح‌هایی بر اساس آنچه خود می پسندد استفاده می‌کنند. اما باید در نظر داشت که این طراحی ها را می توان از نظر مفهومی به صورت صفحه آرایی نشریات، صفحه آرایی تبلیغاتی، استاتیک، پویا، تطبیقی یا واکنش‌گرا دسته بندی کرد.
نادر تیموری

نادر تیموری

طراح و گرافیست/۲۵ سال سابقه در نشریات بین المللی خبر/برگزیده جشنواره مطبوعات

یک طراح صفحه باید درک درستی از این عنوان ها داشته باشد و بداند که کجا و چه زمانی از آن ها استفاده کند.
این ترکیب بندی را می توان به ۱۰ دسته تقسیم کرد:

۱-چیدمان موندریان

انواع ترکیب بندی صفحه آرایی برای طراحان صفحه/بخش نخست
هنگامی که از خط های موازی در صفحه آرایی و چیدمان استفاده شود تا به یک ترکیب مفهومی دست یابیم. از این نوع ترکیب بندی بر روی جلد بیشتر استفاده می شود و یا در زمانی که بخواهیم محتوا و مفهوم یک متن را بیشتر به مخاطب انعکاس و ارتباط دهیم.

۲-چیدمان سیرک

انواع ترکیب بندی صفحه آرایی برای طراحان صفحه/بخش نخست
این نوع چیدمان به صورت نامنظم عناصر خواهد بود و از ترکیب استاندارد پیروی نمی کند. این نوع صفحه آرایی بیشتر با احساسات، مخاطب را درگیر خود می کند از این صفحه آرایی بیشتر برای مدارس ، نمایشگاه ها و… استفاده می شود.

۳-چیدمان چند پنلی

انواع ترکیب بندی صفحه آرایی برای طراحان صفحه/بخش نخست
این نوع صفحه آرایی به صورت بخش های مختلفی ایجاد می شود که ترکیبی از مربع ، مستطیل ، مکعب و… است اما با شکل یکسان. این نوع صفحه آرایی که رایج هم هست می تواند محتوا و تصاویر را به صورت یک نواخت به مخاطب ارایه دهد. از این نوع صفحه آرایی میتوان برای جلد و همچنین صفحات داخلی استفاده کرد.

۴-چیدمان سیلوئت

انواع ترکیب بندی صفحه آرایی برای طراحان صفحه/بخش نخست
این نوع صفحه آرایی به نوعی همراه با عکس است در اصل با سایه تصویر شکل می گیرد و متن می تواند در حاشیه سایه خود را نشان دهد به همین دلیل در این نوع صفحه آرایی سایه عکس برجسته تر خود را نشان می دهد و مخاطب را به چالش می کشد اما همین مورد می تواند حس خوبی به مخاطب بدهد. این نوع چیدمان و صفحه آرایی می تواند برای صفحه ارایی جلد و داخلی جذاب باشد و تاثیر گذاری خوبی داشته باشد.

۵-چیدمان با حروف بزرگ

انواع ترکیب بندی صفحه آرایی برای طراحان صفحه/بخش نخست
در این نوع صفحه آرایی استفاده از حروف بزرگ در کنار عکس و تصویر سازی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر مخاطب بگذارد البته که این حروف بزرگ برای ایجاد یک تیتر تاثیر گذار استفاده می شود و حس وسعت را به خواننده و مخاطب می دهد. این نوع ترکیب معمولا برای جلد بیشتر استفاده می شود تا تاثیر پذیری جلد دوچندان شود ولی صفحه آرا می تواند با مهارت از این گزینه برای صفحات داخلی نشریه نیز استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا