فروشنده و مسئول دیزاین فروشگاه، همه استعداد های خود را برای جلب نظر و جذب مشتری بکار میگیرند. از نورپردازی تا تعبیه دکورهای چشم نواز. هدف از همه این فعالیت ها، جذب مشتری، فروش و کسب درآمد است.
کالای یک خبرنگار هم، خبر است. اما برخلاف کالای فروشگاهها، کالایی فاسد شدنی است. عمر یک خبر کوتاه است. پس یک خبرنگار باید تمام سعی اش را برای جذب سریع مشتری و فروش کالای خود بکار گیرد.
خبر به معنای روایت یک رویداد است. ساختمان خبر سه بخش اصلی دارد: تیتر، لید، متن خبر.
اما خبرنگارهای با سابقه، یک بخش دیگر را به خبر اضافه می کنند که در اصطلاح به آن سابقه خبر میگویند.
سابقه خبر به معنای اطلاعات موجود در باره همان رویداد یا رویدادهای مشابه که ارائه آن در خبر، به غنای اطلاعات و رضایت مشتری منجر می شود.
وقتی شما از فرونشست زمین در بخشی از جغرافیای شیراز خبر می دهید، از یک رویداد می نویسید اما اگر همراه با ارائه خبر ، نمونه هایی از رویدادهای مشابه در شیراز طی ماهها یا سالیان گذشته به همراه دیدگاههای کارشناسی ارائه دهید، هم خبر شما از رسانه های دیگر متفاوت می شود و هم مخاطب شما علاوه بر مطلع شدن از یک رویداد، در باره دلایل وقوع رویدادهای مشابه، اطلاعات کسب کرده است.
همواره در کلاس های درس، به همکاران جوانم توصیه میکنم که برای رخدادهای مهمی چون: سیل، سقوط هواپیما، تصادفات ریلی، جاده ای، بیماری های فصلی، ویروس ها و … فایل های مجزایی تهیه و نگهداری نمایند تا در تنظیم خبر، علاوه بر رعایت صحت و دقت، سرعت را نیز در کار خود لحاظ نمایند.
بازار خبر، بازار لحظه هاست . زمان، عنصری تعیین کننده در این بازار است اما مهمتر از آن، اعتبار منبع است ، یعنی واژه ها در برگه خبرت آنقدر استحکام پیدا کرده اند که مخاطب یا همان مشتری بتواند به آن تکیه کند؟!
در آینده از اعتبار منبع و جایگاه آن در مانایی رسانه در رقابت های بازار برایتان می نویسم.