درباره ما

به قول استاد فریدون صدیقی، پیشکسوت رسانه: «دردآور اینجاست که تعداد روزنامهها آنقدر اندک شده که حتی به تعداد کیوسکهای مطبوعاتی هم نمیرسد؛ درست مثل برخی کتابها که تعدادشان به تعداد کتابفروشیها نمیرسد.»
اما حالا رسانههای دیگری پا به میدان گذاشتهاند که خودنمایی، تأثیرگذاری و قدرتنمایی میکنند. اینها روزنامه نیستند، اما رسانهاند. صاحبانشان هم روزنامهنگار نیستند؛ پس چه هستند؟
کسی که هر روز در تلگرام، اینستاگرام، ایکس، واتساپ، کلابهاوس، پیامرسانهای داخلی و دیگر پلتفرمها محتوا تولید میکند—مثلاً اینفوگرافیک طراحی میکند، پادکست یا ویدئو میسازد، یادداشت، گزارش، خبر یا عکسی منتشر میکند—آیا او را میتوان روزنامهنگار نامید؟
در معنای عام و برداشت کلی شاید بتوان چنین عنوانی را به او داد، اما وقتی رسانهها دستخوش تغییرات بنیادین شدهاند، چرا باید بر این واژه پافشاری کرد؟
شاید بهتر باشد از واژه «رسانهنگار» استفاده کنیم؛ عنوانی که بهخوبی شغل و کار این افراد را توصیف میکند، نه؟
راهاندازی «رسانهنگاران» پاسخی به این نیاز و تأکیدی بر این عنوان فراگیر است: «رسانهنگار و رسانهنگاران»؛ چه روزنامهنگار باشید-یعنی در نشریات چاپی فعالیت کنید-چه در خبرگزاریها، وبسایتها و شبکههای اجتماعی به تولید محتوا بپردازید.
اینجا «رسانه تخصصی رسانهنگاران» است؛ یعنی هر آنچه در آن منتشر میشود، تنها درباره اهالی رسانه و رسانههایشان است؛ درباره شماست.
نقد منصفانه رسانهها و رسانهنگاران رویکرد اصلی ماست تا با همافزایی، به بهبود کارایی و بازدهی یکدیگر کمک کنیم. پس لطفاً اینجا را رسانه خود بدانید و آن را از آنِ خودتان ببینید.
هیئت نظارت بر مطبوعات در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ مجوز پایگاه خبری-تحلیلی «رسانهنگاران» را با شماره ۹۷۱۶۹ صادر کرده است.